Career Stories

"Een tevreden klant, écht kunnen helpen en veel impact maken. Als consultant wil je dat natuurlijk in elk project bereiken."

Vivianne Bakker
23 aug 2023

Een tevreden klant, écht kunnen helpen en veel impact maken. Als consultant wil je dat natuurlijk in elk project bereiken. Dat geldt in ieder geval voor Vivianne Bakker, Manager Financial Due Diligence (FDD). Na haar vele projecten als (senior) Consultant en nu Manager weet ze als geen ander hoe je de klant omverblaast. Ze deelt daarom graag haar drie tips.

Bepaal vooraf de key questions

Zomaar van start gaan, is één van de grootste valkuilen. Het is belangrijk dat je van tevoren al bedenkt wat een bedrijf speelt en wat een investeerder van een bedrijf zou willen weten. Hiermee heeft je klant daadwerkelijk iets aan jouw advies. "Zelf werken wij met ‘key investment questions’", vertelt Vivianne. "Bij FDD willen we vanuit een financieel oogpunt het verhaal van een bedrijf vertellen, cruciaal bij de koop of verkoop van een organisatie. Zo brengen we de financiële situatie in kaart en identificeren we elementen waar een koper rekening mee moet houden. Hier kun je uiteraard eindeloos over doorgaan, 500 pagina’s zijn zo gevuld."

"Maar wellicht is dat allemaal informatie waar de investeerder of de klant niet op zit te wachten. Daarom is het belangrijk om van tevoren te bepalen wat de verwachtingen zijn en waar de behoeftes liggen. Dit brengt focus en scherpte in het verhaal. De exacte vragen verschillen per industrie en per bedrijf, dus het is belangrijk om hier steeds opnieuw bij stil te staan." Bepaal dus wat jouw key questions zijn en blijf hier het hele project scherp op, hang ze desnoods aan de muur. Zo weet je zeker dat jouw advies straks aansluit op de vraag van de klant.

Werk samen als team

Iedereens bijdrage op een project is waardevol. Ontzettend cliché, maar ook ontzettend waar. Werk daarom goed samen met je projectteam. Loop je even vast of ben je niet zeker van je zaak? Kijk dan of iemand af en toe met je mee kan kijken. De blik van een buitenstaander kan een nieuw perspectief bieden. "Bij PwC werk je altijd met een team voor de klant", vertelt Vivianne enthousiast. "Hierin zitten consultants van allerlei niveaus, van associates tot partners die al 20 jaar bij PwC werken. Er zit zoveel gecombineerde ervaring en kennis in een team. Door deze kennis en ervaring te bundelen leer je zelf zo veel meer en kun je ook je klant meer bieden." Daarnaast merk je dat iemand anders vanuit een ander perspectief naar een project kan kijken. Dit zorgt voor nieuwe invalshoeken en zo kom je samen tot het beste advies.

Stel altijd al je vragen. Als consultant kom je van buitenaf en moet je een bedrijf in korte tijd volledig leren kennen.

Wees niet bang om vragen te stellen

De laatste tip is misschien wel de belangrijkste volgens Vivianne: stel altijd al je vragen. "Als consultant kom je van buitenaf en moet je een bedrijf in korte tijd volledig leren kennen. Dat is onmogelijk als je geen vragen stelt. Voel je dus vooral niet bezwaard. Vaak stel je ook vragen over zaken waar de klant nog nooit eerder over heeft nagedacht, dan maak je op dat moment al impact. Zo kijken wij bij FDD met een investeringsbril naar een bedrijf en dat doet de klant niet dagelijks. Regelmatig ontdek je door vragen te stellen al zaken die handiger of efficiënter kunnen. Dat is hartstikke waardevol!"

Stel je vragen niet alleen aan de klant zelf, ook hier speelt het team een grote rol. Maak gebruik van de expertise van je collega’s en ga niet in je eentje door tot je vastloopt. "Wees niet bang om je vragen te stellen, dit wordt juist alleen maar gewaardeerd", moedigt Vivianne aan. "En herken de momenten waarop het belangrijk is om je werkzaamheden met het team af te stemmen. Vaak kom je op een gegeven moment op een kruispunt waarbij je links of rechts kan. Dan is het belangrijk om bij je team te checken wat handig is. Zo voorkom je dat je veel tijd besteed aan iets wat helemaal niet nodig is."

Een grote rol van betekenis

Zorg dus dat je elk project start met een beeld bij de belangrijkste vragen voor je klant, onderschat het belang van samenwerking niet en stel vooral al je vragen. Niet alleen aan de klant, maar ook aan je collega’s. Je zult zien dat het hierdoor veel makkelijker wordt om impact te maken. "Zelf ben ik tevreden als de klant blij is en je merkt dat er wederzijds vertrouwen is", sluit Vivianne af. "Ik vind het fijn als ik een bedrijf echt verder kan helpen en ik ben vooral trots op de projecten waarin ik zelf een grote rol van betekenis heb gespeeld. Dat lukt alleen door bovenstaande tips te volgen, dus doe er vooral je voordeel mee."

Over PwC

The Associate Academy

Als je als accountant je verder wil ontwikkelen volg je bij PwC het tweejarig opleidingsprogramma The Associate Academy, hét accountancy traineeship. Je wordt intensief begeleid door een persoonlijke coach en doet ruime ervaring op met verschillende werkzaamheden bij diverse klanten. Je maakt in de volle breedte kennis met het accountancyvak, maar gaat ook snel de diepte in. Door de teamgeoriënteerde en ervaringsrijke introductie bij PwC bouw je aan een hecht netwerk en word je optimaal opgeleid.

Meer over de traineeships